Kracht en Ziel

Een eenvoudige kijk op gezond eten

Datum

We leven in een wereld met een overvloed aan verschillende voedingsadviezen. De ene keer moet je dit dieet en dan weer de andere! Je moet vasten! Het liefst al je calorieën berekenen, en vooral heel veel broccoli eten, want daar zitten xyz vitamines in. Wat een gedoe! Vaak missen we de essentie als het om gezond eten gaat en gaan we voorbij aan hetgeen wat nou echt belangrijk is. Gezond eten gaat niet alleen over wat je eet, maar veel meer hoe je eet. Als Shiatsu behandelaar gebruik ik de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG) als leidraad voor elke behandeling, maar ook voor holistisch voedingsadvies. Deze adviezen kunnen je helpen om vermoeidheidsklachten te verminderen. Zijn jullie er klaar voor? Het is verbazingwekkend eenvoudig.

10 Tipps om voeding je beste medicijn te maken

We leven in een wereld met een overvloed aan verschillende voedingsadviezen. De ene keer moet je dit dieet en dan weer de andere! Je moet vasten! Het liefst al je calorieën berekenen, en vooral heel veel broccoli eten, want daar zitten xyz vitamines in. Wat een gedoe! Vaak missen we de essentie als het om gezond eten gaat en gaan we voorbij aan hetgeen wat nou echt belangrijk is. Gezond eten gaat niet alleen over wat je eet, maar veel meer hoe je eet. Als Shiatsu behandelaar gebruik ik de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG) als leidraad voor elke behandeling, maar ook voor holistisch voedingsadvies. Deze adviezen kunnen je helpen om vermoeidheidsklachten te verminderen. Zijn jullie er klaar voor? Het is verbazingwekkend eenvoudig.

01: Je bent wat je inneemt

Omdat de milt volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde ook indrukken van de zintuigen verteert (ook informatie uit gesprekken!) is het aan te raden dat we voor een efficiënte transformatie van voedsel, de hoeveelheid aan externe informatie (b.v. krant, TV, muziek) tijdens het eten beter kunnen beperken. Het vuur van de milt kan namelijk maar één bepaalde hoeveelheid aan dingen verwerken. Dit houdt ook het voeren van uitgebreide discussies in, die niet alleen de aandacht en genot van het eten zelf wegnemen, maar ook zorgen dat je minder kauwt.

02: Eet, kauw en geniet met aandacht

Kouwen is een belangrijke stap in de spijsvertering en bespaart je maag en milt energie uiteindelijk een hoop energie. Niet alleen wordt het eten daardoor mechanisch klein gemaakt, maar worden tijdens het kauwen spijsverteringsenzymen door het voedsel gemengd. Hoe meer enzymen hoe minder energie nodig is om de voedselessentie beschikbaar te maken. Door lang te kauwen ontvouwt zich ook meer smaak en kan je met genot eten. Milt en Maag horen bij het aarde-element en genot is een aardse kwaliteit. Kan je dat met eten verbinden, dan zet je ook de milt in de spotlight. Mmmmmmmh!

03: Warm eten is de beste vriend van de milt

Net als kauwen bespaart het opwarmen van voedsel ook verteringsenergie (maag en milt energie). Warm eten is gezond, zo lang het met genoeg probiotica, vitaminen en mineralen aangevuld wordt. Ik bedoel niet per se supplementen, maar eerder dat je warme maaltijden aanvult door gefermenteerde, gestoomde of rauwe ingrediënten (Zie mijn favoriete ontbijtrecept). Een warm ontbijt levert extra energie aan ons lichaam. Dit is onmisbaar, zeker als je last hebt van koude handen en voeten of als je ‘s nachts vaak moet plassen. Ook als je last hebt van hitte-kenmerken is een warm ontbijt van belang. Je kan hitte beter tegenwerken door het verwarmen van verfrissende, afkoelende ingrediënten zoals fruit.

04: Drink voldoende, maar niet tijdens een maaltijd

Omdat we warmte voor het spijsverteringsproces willen hebben, is het ook beter tijdens het eten niet te drinken. Het aardse vuur wordt figuurlijk geblust. Daarom is het ook beter koude of zoete toetjes te vermijden. Dit ondermijnt je spijsvertering. En dat is zonde van wat je net hebt gegeten. Geef je lichaam gewoon even tijd om te verteren en als je het gevoel hebt dat er weer ruimte in de buik is kan je je dorst lessen.

05: Eet met het seizoen

Vergeet niet dat onze spijsvertering evolutionair geoptimaliseerd is voor het verteren van divers, beschikbaar, seizoenaal voedsel. Seizoenaal voedsel heeft nog een ander heel groot voordeel: Het is vers! Vergis je niet hoeveel belangrijke vitamines en mineralen een groente al enkele dagen na het oogsten kwijt is. In zijn nieuwe boek “Voedingswaardewijzer” wijst Juglen Zwaan erop dat je in veel gevallen net zo goed je voedingsstoffen uit verse groenten kan halen als uit synthetische supplementen. Dit boek kan je ook als richtlijn gebruiken om variatie in je dieet te brengen.

06: Snacks vermijden

Om je lijf rust tussen de maaltijden te geven is het ook beter om niet te veel tussendoor te snacken. De hoeveelheid eetmomenten kan het best afgestemd worden op de kracht van je spijsvertering. Is deze zwak, dan eet je gewoon iets minder per keer, maar wel wat vaker over de dag.

07: Brood is geen maaltijd!

Het brood – ja, het zit letterlijk en figuurlijk diep ingebakken in onze cultuur. Brood voor de lunch – dat is erg nederlands. Er is niet per se iets mis met brood. Maar brood kan je beter als bijgerecht (b.v. bij een soep) zien dan als hoofdgerecht. Anders neem je in verhouding te veel koolhydraten in. Verder maakt brood als droog en vast voedsel de maaginhoud dik en taai. Het resultaat: Er is meer Qi nodig voor de verwerking waardoor minder voedselessentie voor het lichaam over blijft. Weinig vocht kan ook tot constipatie leiden. Maar hier ga ik later nog uitgebreider over bloggen.

Wil je je ingebakken nederlandse broodtijd toch liever niet loslaten, probeer dan een keer je brood te stomen voordat je het in de lunchbox legt. Dit voegt vocht toe en maakt het brood makkelijker verteerbaar. En daarnaast wordt het op deze manier veel smaakvoller. Gebruik hiervoor een gewone stoom vergiet en stoom het niet langer dan 1 minuut. Een echte Life Hack!

08: “Ontbijt als een koning, lunch als een keizer en dineer als eenbedelaar.”

De meeste verteringsenergie heb je in de ochtend, het minst in de avond. Dat kan je als richtlijn nemen voor de hoeveelheid eten die je op verschillende dagmomenten in wilt nemen. Wanneer, waar, en voor welke processen de meeste Qi stroomt zie je terug in de orgaanklok. (plaatje orgaanklok) Zo hebben Maag (7-9uur) en Milt (9-11uur) de meeste energie in de ochtend beschikbaar. Zie het innemen van voedsel als een taak van de maag en het verwerken/transformeren als een taak van de milt. Hierom kan je uit een warm ontbijt tussen 7-9uur de meeste Qi halen. Daarna kan je het best ook nog even een beetje bewegen want milt en spieren hebben een sterke wisselwerking. Beweging werkt piekeren tegen, wat ook met de milt associeert wordt. En beweging opent de geest om vervolgens weer informatie in te kunnen nemen. En het verwerken van informatie is… jullie weten het al… een taak van de milt. Zo is de piek tijd van de milt ideaal om te studeren of te werken. 12uur Na de piektijd van een orgaan heb je het minst energie beschikbaar voor het betreffende orgaan en alle processen die in de TCG ermee associeert worden. Vandaar doe je jezelf eigenlijk geen plezier als je in de avond te veel eet, maar ook niet als je laat werkt of je zintuigen te veel indrukken ervaren. Uit ervaring weten jullie dat. Met de orgaanklok dat je deze intuïtieve inzicht makkelijk holistisch plaatsen. Dat geldt voor alle organen en het is heel boeiend hoe zeer het klopt.


09: Niet te veel en niet te weinig

Zoals je in de orgaanklok hebt gezien – Het dagmoment bepaald de juiste hoeveelheid aan eten. Maar zelfs op de piektijden van maag en milt geldt: Teveel eten van een maaltijd doet haar kwaliteit teniet. Lastig he!? Soms is het gewoon zo lekker en dat moment mag niet eindigen. Ook moet je hier eventueel wat gewoontes moeten breken, heb je er snel voelbaar meer energie en wat minder nevel in je hoofd. Neem dat niet per se als suggestie om te gaan vasten. Je kan zeker ook te weinig eten, vooral als je werkt of kinderen verzorgd. Fasten is een wetenschap voor zich en we gaan het ook nog uitgebreid hierover hebben 😉

10: Het moet wel leuk blijven

Ten slotte nog een belangrijke toevoeging. Wees niet te streng met jezelf. Zelfliefde en zachtheid zijn allebei psychologische kwaliteiten van de milt. En vanuit deze kwaliteiten wil je jezelf voeden. Vanzelfsprekend – Je hoeft er niks anders te zijn dat je bent. Maar juist vanuit deze intrinsieke zelfwaarde verlies je het genot niet en doe je automatisch je best om gezond te leven. Een heerlijk stukje cake en goede spijsvertering sluiten zich niet per se uit 😉

En? Herken je wat ik schrijf? Vind je sommige dingen misschien een beetje raar klinken? Ik nodig je uit om deze dingen zelf te onderzoeken en goed erna te luisteren hoe een kleine verandering in je eetpatroon al na enkele weken voelbaar meer energie op kan leveren.

More
articles